• Wtorek, 23 kwietnia 2019r.

Zdrowie w zbożu

Produkty zbożowe

"Głodnemu chleb na myśli". Tak głosi jedno z powiedzeń. Jeśli jednak decydujemy się na chleb, to tylko na pełnoziarnisty, który jest w stanie dodać nam energii na cały dzień.

Produkty zbożowe, powinny być dla nas ¼ naszego posiłku. Najlepiej jest wybierać pełne ziarno, ponieważ mają mnóstwo witamin, są bardziej sycące i spożywanie ich tylko w łagodnym stopniu wpływa na podwyższenie się poziomu cukru po posiłku.

Powinniśmy jeść około 5 porcji produktów tego typu dziennie, w zależności od tego, ile potrzebujemy kalorii.

Może być to jedna bądź też dwie kromki pieczywa pełnoziarnistego.

Około 50 gram kaszy, ryżu bądź też makaronów pełnoziarnistych, jest to waga przed ugotowaniem.

Około 50 gram płatków pełnoziarnistych, przykładowo owsianych bądź też orkiszowych.

W produktach zbożowych znajdujemy głównie węglowodany i oczywiście błonnik pokarmowy. Dzięki węglowodanom odżywiamy swój mózg i mięśnie. Mamy więcej energii, zwiększoną koncentrację, uregulowaną przemianę materii. Natomiast dzięki błonnikowi reguluje się praca naszego przewodu pokarmowego, nie mamy zaparć, a poziom cholesterolu we krwi się zmniejsza.

Produkty pełnoziarniste

Oczywiście dużo zależy od tego jakiego rodzaju są to węglowodany, to ważniejsze niż ich ilość. Dlatego produkt pełnoziarnisty zawsze jest zdrowszy, bo ma więcej witamin i składników odżywczych. Wyprzedza pod tym względem napoje, różne słodycze czy też oczyszczone produkty zbożowe. Warto włączyć do swojej diety pełnoziarnistą pszenicę, owies, jęczmień, komosę ryżową, proso, grykę, brązowy ryż czy też amarantus.

W produktach z pełnego ziarna znajdujemy dużo witamin z grupy B, miedzi, cynku, żelaza. Dostarczają one nam także białka roślinnego.

Jak zacząć spożywać większą ilość produktów pełnoziarnistych?

Najpierw warto spożywać pieczywo mieszane, mąka pełnoziarnista plus mąka biała. Nie więcej niż 4 kromki dziennie. Można również pokusić się o zrobienie własnego musli z płatków pełnoziarnistych, owoców i orzechów. Warto również przygotowywać dania jednogarnkowe z kaszą czy też ryżem brązowym. Do tego dużo warzyw, przypraw i nieco mięsa. Pożywnie i zdrowo.

Share :

Może Cię zainteresować

Zdrowe białko

O spożywaniu zdrowego, pełnowartościowego białka należy pamiętać każdego dnia. Białko powinno stanowić...

Jaką herbatę kupić?

Herbata jest napojem na świecie drugim po wodzie. Głównie kojarzy się nam z torebkami, które zalewamy wodą...